Arbetet med IT-systemen efter cyberattacken har pågått med oförminskad styrka under helgen.
Utvecklingen är fortsatt positiv och ganska snart borde våra administrativa system kunna vara i full drift, säger Niclas von Essen, chef för Teknikenheten.
Vad innebär full drift?
- Att personalen kan utföra sina administrativa arbeten på sitt vanliga sätt.
Hur fungerar räddningstjänstens operativa larmsystem?
- En majoritet av stationerna har nu i återgått till vårt primära larmsystem, säger Niclas von Essen.
Hur många har arbetat med cyberattacken i helgen?
- Vi säger inget om hur många som arbetar med det här. Vi ger heller inga detaljer om arbetsmetoder eller vilken teknik som används. Skälet till det är egentligen ganska självklar, nämligen att vi inte vill ge information som en angripare kan utnyttja, säger Niclas von Essen.
Sedan cyberattacken upptäcktes under natten mot torsdagen 18 januari har flera interna informationsmöten ägt rum.
- Det är klart att händelsen har trasslat till det på olika sätt, men personalen har hanterat utmaningarna på ett kreativt och lösningsorienterat sätt, säger Lars Nyman, förbundschef och tillägger:
- Vi som jobbar inom räddningstjänsten har nog en väl utvecklad förmåga att hantera utmanande och lite oklara situationer. Vi har en plan B, C och så vidare för allt vi gör.
Vilka lärdomar tar du med dig?
- Vi är ju mitt i det här fortfarande, så jag vill avvakta med lärdomar. Men det är klart att jag är nöjd över insikten att vi faktiskt kan hantera den typen av händelser på ett bra sätt, säger Lars Nyman.
Kontakt
Det fungerar återigen att komma i kontakt med oss via e-post.
Under måndagen arrangeras ingen presskonferens, utan räddningstjänstförbundet hänvisar till den här nyheten/lägesrapporten, samt att Lars Nyman och Niclas von Essen är tillgänglig för frågor. Respektera normala kontorstider.
Lars Nyman 063-14 80 30.
Niclas von Essen 063-14 80 60.