1. Startsida
  2. Om förbundet
  3. Kontakt och organisation

Kontakt och organisation

Förbundsdirektion

Direktionens mandat motsvarar ett förbundsfullmäktige och en förbundsstyrelse. Dess ansvar och befogenheter regleras i en förbundsordning antagen av medlemskommunerna. Direktionen beslutar i övergripande frågor såsom om mål, inriktning, ekonomi och vision för förbundet och utgör även myndighet för förbundet enligt Lagen om Skydd mot Olyckor (LSO) och Lagen om Brandfarliga och Explosiva varor (LBE).

Politik, direktionens medlemmar. 

Revisionen

Den övergripande revisionsuppgiften i kommunalförbund är att granska om verksamheten följer förbundsdirektionens beslut och om verksamheten uppnår de politiska målen inom givna ekonomiska ramar. En väsentlig del är att främja arbetet med styrning och kontroll av verksamheten.


Förbundsledningen

Förbundet leds av en förbundschef som högste tjänsteman. Inom förbundsledningen hanteras förutom övergripande styrning och ledning även frågor om ekonomi, fastighet, säkerhet och höjd beredskap. Till förbundschefens hjälp finns bland annat tre avdelningschefer, ekonomichef, verksamhetsstrateg och planeringsstöd.


Avdelningen för Verksamhetsstöd

Stödjer förbundets kärnverksamheter och ledning samt säkerställer att myndigheten förvaltas i enlighet med gällande regelverk. Avdelningens uppdrag är att inom sina ansvarsområden bidra till såväl förbundets som avdelningens egen verksamhetsutveckling. Ansvarsområdena innefattar ekonomi, upphandling, avtalshantering, HR-processer, löneadministration, registratur och arkiv, kommunikation samt politisk beredning.

Växelns öppettider

Vardagar 08.00-15.00, lunchstängt 12.00-13.00.
Kontakt via 063-14 80 00 eller info@rtjamtland.se.


Räddningsavdelningen

Genomför räddningsinsatser, utreder olyckor, tillvaratar och utvecklar förbundets metoder och taktiker vid insatser. Leder, planerar och genomför förbundets övnings- och utbildningsverksamhet. Samt hanterar övningsområdets drift och utveckling. Ansvarar för att upprätthålla beslutad beredskap med rätt operativ kompetens. Personalansvar för all heltidsanställd skiftespersonal och RiB-personal. Ansvarig för anskaffning, drift, underhåll och avveckling av materiel, fordon och IT-lösningar som används i operativ räddningstjänst och i förbundets övriga verksamhet. Avdelningen ansvarar för att utalarmeringssystem och kommunikationslösningar uppfyller operativa krav.


Förebyggandeavdelningen

Arbetar för att förebygga bränder genom tillsyn av den enskilde, information och rådgivning samt genom att säkerställa utförande av lagstadgad sotning och brandskyddskontroll. Ansvarar för kommunens skyldigheter enligt LBE vilket innebär både tillståndsprövning och tillsyn. Biträder kommuner och andra myndigheter med remissyttranden som berör brandsäkerhet.